السبت، 19 سبتمبر 2015

Architectural Design for Kindergartens In Gaza Strip


The Islamic University of Gaza
Deanery of Graduate Studies
Faculty of Engineering
Master of Architecture Program


Strategies to Improve the Architectural Design
for Kindergartens In Gaza Strip
استراتيجيات تحسين التصميم المعماري
 لمباني رياض الأطفال في قطاع غزة


By
Monzer Ahmed Elmatrabie

Supervisor
Dr. Ahmed Salama Mohaisen
Dr. Farid Soboh Alqeeq



A Thesis Submitted to the Islamic University of Gaza in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Master in Architecture



February, 2012

Declaration
The work provided in this research is the researcher's own work- unless otherwise referenced - and has not been submitted elsewhere for any other degree or qualification.

Student name:
Signature:
Date:



Acknowledgement
I would like to express my thanks to my supervisor  Dr. Ahmed Mohaisen , who has always been providing efforts , scientific support, encouragement and guidance throughout the preparation of this research.
 I would like also to thank Dr. Fareed Al-Qeek , my second supervisor , who has given me an opportunity to learn more about this work with ideas and strategic concepts. I also like to thank my parents and family for their encouragement. I would like to thank  the kindergartens headmasters for their cooperation  in the field visits. Lastly, great thanks for my friends in the IUG architecture department for their kind support.
 


Abstract:
This research focuses on the current status of kindergartens in Gaza Strip with the aim of  identifying problems and constraints related on the architectural situations and urban planning of these buildings. The research relied on the distributions of many questionnaires on a sample of  kindergartens all over the Gaza strip provinces. The sample of the study represents about 24.5% of licensed kindergartens in Gaza strip.
The folds of this research include many questions and inquire about 6 main topics related on general information about the architectural situations of kindergartens, site plan analysis, interior spaces such as classrooms and activities rooms in order to know the availability of equipment, sets and tools for education and entertainment  inside. The questionnaire also study the exterior environment and site coordination to measure the level of garden services and playgrounds status. The questionnaire was ended by the evaluation of kindergartens finishing for ceilings, walls, and floors which lead to estimate the availability and quality of furnishing in the interior spaces.
The study proves that the vast majority kindergartens in Gaza strip suffer from obvious shortage in the  above mentioned subjects. It is in real need to new strategies and mechanisms in order to be improved and upgraded.
To prove this result the research is provided with analytical study for a neighborhood in Al-Shiek Redwan district with estimated area of 2.855 km square. This area include about 35 kindergartens. The analytical study proves that there are many problems in the urban planning of these kindergartens and there is scattered distribution all over  the selected area. To evaluate the architectural situations of kindergartens at this area, 3 buildings have been analyzed in terms of site plan, building area, orientation and accurate description of kindergarten's schematics. The outputs confirm the findings of the questionnaires too. In the other hand, the research include a comparison among these kindergartens according to the Palestinian terms at the ministry of education.
Finally, proposals, mechanisms, case studies and design ideas are provided as recommendations and considerations for kindergartens in Gaza strip.    


الملخص
يدور محور هذا البحث حول دراسة الأوضاع القائمة لمباني رياض الأطفال في قطاع غزة وتحديد المشاكل والمعوقات التي تعترضها، خاصة فيما يتعلق بالتصميم المعماري والتخطيط العمراني. وقد اعتمد البحث على توزيع عدد من الاستبيانات على عينة مكونة من 64 روضة أطفال موزعة على مناطق مختلفة من قطاع غزة، حيث تمثل هذه العينة ما يقرب من 24.5% من رياض الأطفال المرخصة في القطاع. وقد اشتملت طيات هذا الاستبيان على اسئلة واستفسارات حول 6 مواضيع رئيسية تتعلق بمعلومات عامة حول الروضة وتصميمها المعماري، تخطيط موقع الروضة ، الفراغات المعمارية كالفصول وغرف الأنشطة ومدى توفر التجهيزات والادوات والوسائل التعليمية والترفيهية بداخلها. كما تطرق الاستبيان إلى دراسة الفراغات الخارجية ومكوناتها وتنسيق الموقع ومدى توفر و فاعلية العناصر التنسيقية وألعاب الأطفال فيها. وانتهى البحث بدراسة التشطيبات الداخلية والخارجية للجدران والأسقف والأرضيات ومدى توفر وجودة الأثاث والفرش في القاعات الصفية و الفراغات الداخلية الأخرى.
وقد أثبتت الدراسة أن الغالبية العظمى من رياض الأطفال في قطاع غزة تعاني من قصور واضح في الجوانب المذكورة آنفا وأنها بحاجة إلى استراتيجيات وآليات من أجل تحسينها والارتقاء بها.
ولتأكيد هذه النتيجة تم إجراء دراسة تحليلية لمنطقة جغرافية في حي الشيخ رضوان تقدر مساحتها ب 2.855 كيلو متر مربع تشمل على 35 روضة أطفال، ثبت من خلالها أن هناك مشاكل تخطيطية لهذه الروضات، وأن هناك عشوائية في اختيار مواقعها، وأن هناك تكدس واضح في توزيعها الجغرافي على المنطقة المختارة.
ليس ذلك فحسب فقد تم اختيار ثلاث روضات من هذه المنطقة وأجريت عليها راسة تحليلية فيما يتعلق بالموقع والمساحة والتوجيه والوصف الدقيق للفراغات الداخلية والساحات الخارجية، وكانت هذه الدراسة تؤكد مخرجات الاستبيان أيضا. كما أجريت دراسة مقارنة بين هذه الروضات وفق المعايير المحلية الفلسطينية التي تشترطها وزارة التربية والتعليم لمباني رياض الاطفال.
وقد انتهت الدراسة بتقديم مجموعة من الآليات والمقترحات والأفكار التصميمية والحالات الدراسية للعناصر المعمارية المكونة لمبنى الروضة والتي تم اختيارها بناء على الاعتبارات التصميمية والتخطيطية لمباني رياض الأطفال.  
      

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق