The Islamic University of Gaza
Deanery of Graduate Studies
Faculty of Engineering
Master of Architecture Program
Strategies to
Improve the Architectural Design
for Kindergartens In
Gaza Strip
استراتيجيات
تحسين التصميم المعماري
لمباني رياض الأطفال في قطاع غزة
By
Monzer Ahmed Elmatrabie
Supervisor
Dr. Ahmed Salama Mohaisen
Dr. Farid Soboh Alqeeq
A Thesis Submitted to the Islamic
University of Gaza in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of
Master in Architecture
|
Declaration
The work provided in this research is the
researcher's own work- unless otherwise referenced - and has not been submitted
elsewhere for any other degree or qualification.
Student name:
Signature:
Date:
Acknowledgement
I would like to
express my thanks to my supervisor Dr.
Ahmed Mohaisen , who has always been providing efforts , scientific
support, encouragement and guidance throughout the preparation of this
research.
I would like also to thank Dr. Fareed
Al-Qeek , my second supervisor , who has given me an opportunity to learn
more about this work with ideas and strategic concepts. I also like to thank my
parents and family for their encouragement. I would like to thank the kindergartens
headmasters for their cooperation in the
field visits. Lastly, great thanks for my friends in the IUG architecture
department for their kind support.
Abstract:
This research focuses on the current status of kindergartens in Gaza Strip with the aim of identifying problems and constraints related on the architectural situations and urban planning of these buildings. The research relied on the distributions of many questionnaires on a sample of kindergartens all over the Gaza strip provinces. The sample of the study represents about 24.5% of licensed kindergartens in Gaza strip.
This research focuses on the current status of kindergartens in Gaza Strip with the aim of identifying problems and constraints related on the architectural situations and urban planning of these buildings. The research relied on the distributions of many questionnaires on a sample of kindergartens all over the Gaza strip provinces. The sample of the study represents about 24.5% of licensed kindergartens in Gaza strip.
The folds of this research include many
questions and inquire about 6 main topics related on general information about
the architectural situations of kindergartens, site plan analysis, interior
spaces such as classrooms and activities rooms in order to know the
availability of equipment, sets and tools for education and entertainment inside. The questionnaire also study the
exterior environment and site coordination to measure the level of garden services
and playgrounds status. The questionnaire was ended by the evaluation of
kindergartens finishing for ceilings, walls, and floors which lead to estimate
the availability and quality of furnishing in the interior spaces.
The study proves that the vast majority
kindergartens in Gaza strip suffer from obvious shortage in the above mentioned subjects. It is in real need
to new strategies and mechanisms in order to be improved and upgraded.
To prove this result the research is provided
with analytical study for a neighborhood in Al-Shiek Redwan district with
estimated area of 2.855 km square. This area include about 35 kindergartens.
The analytical study proves that there are many problems in the urban planning
of these kindergartens and there is scattered distribution all over the selected area. To evaluate the
architectural situations of kindergartens at this area, 3 buildings have been
analyzed in terms of site plan, building area, orientation and accurate description
of kindergarten's schematics. The outputs confirm the findings of the
questionnaires too. In the other hand, the research include a comparison among
these kindergartens according to the Palestinian terms at the ministry of
education.
Finally, proposals, mechanisms, case studies
and design ideas are provided as recommendations and considerations for
kindergartens in Gaza strip.
الملخص
يدور محور هذا البحث حول دراسة الأوضاع القائمة
لمباني رياض الأطفال في قطاع غزة وتحديد المشاكل والمعوقات التي تعترضها، خاصة
فيما يتعلق بالتصميم المعماري والتخطيط العمراني. وقد اعتمد البحث على توزيع عدد
من الاستبيانات على عينة مكونة من 64 روضة أطفال موزعة على مناطق مختلفة من قطاع
غزة، حيث تمثل هذه العينة ما يقرب من 24.5% من رياض الأطفال المرخصة في القطاع.
وقد اشتملت طيات هذا الاستبيان على اسئلة واستفسارات حول 6 مواضيع رئيسية تتعلق
بمعلومات عامة حول الروضة وتصميمها المعماري، تخطيط موقع الروضة ، الفراغات
المعمارية كالفصول وغرف الأنشطة ومدى توفر التجهيزات والادوات والوسائل التعليمية
والترفيهية بداخلها. كما تطرق الاستبيان إلى دراسة الفراغات الخارجية ومكوناتها وتنسيق
الموقع ومدى توفر و فاعلية العناصر التنسيقية وألعاب الأطفال فيها. وانتهى البحث
بدراسة التشطيبات الداخلية والخارجية للجدران والأسقف والأرضيات ومدى توفر وجودة
الأثاث والفرش في القاعات الصفية و الفراغات الداخلية الأخرى.
وقد أثبتت الدراسة أن الغالبية العظمى من رياض
الأطفال في قطاع غزة تعاني من قصور واضح في الجوانب المذكورة آنفا وأنها بحاجة إلى
استراتيجيات وآليات من أجل تحسينها والارتقاء بها.
ولتأكيد هذه النتيجة تم إجراء دراسة تحليلية لمنطقة
جغرافية في حي الشيخ رضوان تقدر مساحتها ب 2.855 كيلو متر مربع تشمل على 35 روضة
أطفال، ثبت من خلالها أن هناك مشاكل تخطيطية لهذه الروضات، وأن هناك عشوائية في
اختيار مواقعها، وأن هناك تكدس واضح في توزيعها الجغرافي على المنطقة المختارة.
ليس ذلك فحسب فقد تم اختيار ثلاث روضات من هذه
المنطقة وأجريت عليها راسة تحليلية فيما يتعلق بالموقع والمساحة والتوجيه والوصف
الدقيق للفراغات الداخلية والساحات الخارجية، وكانت هذه الدراسة تؤكد مخرجات
الاستبيان أيضا. كما أجريت دراسة مقارنة بين هذه الروضات وفق المعايير المحلية
الفلسطينية التي تشترطها وزارة التربية والتعليم لمباني رياض الاطفال.
وقد انتهت الدراسة بتقديم مجموعة من الآليات
والمقترحات والأفكار التصميمية والحالات الدراسية للعناصر المعمارية المكونة لمبنى
الروضة والتي تم اختيارها بناء على الاعتبارات التصميمية والتخطيطية لمباني رياض
الأطفال.
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق